tirsdag 8. april 2014

Et forsøk på en liten mal på et bordkort

Nå har jeg jobbet meg gjennom 25 bordkort til min flotte nevø sin konfirmasjon.

Siden det er gutt var i utgangspunktet utfordringen å finne noe som var brukenes til en ungdom i sin beste alder.

Inspirasjonen til bordkortet jeg valgte å lage fikk jeg da jeg var innom Familieskatter for å snope litt ark og ellers annet scrappeutstyr. 
Jeg fikk lov til å ta et bilde, men hadde ikke noen mal.
Ikke har jeg funnet noen mal når jeg har lett rundt på nettet heller.

Uten mal og med et halvdårlig mobilbilde startet jeg med en prototype, så enda en og sikkert en tredje før jeg ble relativt fornøyd med resultatet til å starte masseproduksjon:

Jeg rablet ned fremgangsmåten sånn at jeg slapp å måle på prototypen hele tiden.

Nå når min masseproduksjon er ferdig, tenkte jeg at jeg kunne dele min mal med dere, så hvis noen føler at jeg har tatt arbeidet deres så får dere heller gi meg et vink, så skal jeg fjerne mitt forsøk på mal.

Prototypen ble seende ut som denne:



Av et 30 cm x 30 cm ark vil du klare å lage 8 bordkort av denne størrelsen.
Jeg har brukt bazzil, og fargen blir helt den dere velger selv.


Som dere ser av tegningen over så kutter jeg hvert bordkort emne i 15 cm x 7 cm.



Hvert av bordkort emnene preges 6 cm inn fra hver side, som vist med stiplede linjer på bildet.

Før jeg bretter sammen bordkortet så tar jeg fremsiden, det som blir jakken og gjør følgende:



På midten klipper jeg ned 5 cm.
Deretter merkes det 1,5 cm inn fra hver side.
Klaffene brettes nå på skrå, som vist med de stiplede linjene nedenfor:



Om ønskelig kan du lime klaffene fast. 
Dette gjorde jeg siden jeg synes de spratt litt mye ut.

Så er det skjorten sin tur:
Skjorten er laget i hvit bazzil, i størrelsen 6 cm x 7 cm.


Klipper denne gangen ned 2 cm på midten av "skjorten".
Som også her skråbrettes i henhold til 1,5 cm inn fra hver kant.



For å slippe at jakken vises i skjorteåpningen limte jeg en liten bit hvitt ark på baksiden av brettene.



Over her ser dere hvordan jeg har preget arket,
laget jakkeslaget,
og fikset skjorten

Sløyfen er en spellbinders Dies; Spellbinders Shapabilities - Dear Old Dad. 

Skjorten limes fast på innsiden av jakken.

Så brettes bordkortet opp og limes sammen i toppen.



Hvordan dere lager navnelappen og henger på blir helt opp til dere.
Disse får en hvit bit nederst på jakken hvor navnet blir skrevet.
Har ikke noe bilde av mine helt ferdige da svigerinnen min ikke har fått skrevet navnene enda.
Men tanken er at det blir noenlunde likt prototypen dere fikk se øverst i innlegget.

Håper dere forstår noe av denne forklaringen.
Kom gjerne med kommentarer til hvordan jeg evt kan lage en bedre mal av noe til en annen gang :)

Gjerne bruk denne malen så mye dere ønsker, men om dere publiserer bilder eller innlegg i ulike forum (blogger, facebook etc.) ønsker jeg at dere linker tilbake hit :)

Kos dere masse med bordkort produksjon nå i denne travle konfirmasjonstid.

Scrappehilsen fra Elin Marie


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar